Vakdidactiek
Natuurkunde, Natuur-/scheikunde
Instituut voor
de Lerarenopleiding
Universiteit van
Amsterdam
Welkom bij de website van
vakdidactiek natuurkunde. Deze site is bestemd voor lio's natuurkunde
van het ILO. Een aantal
bijeenkomsten over de onderbouw (natuur/-scheikunde) wordt gehouden
samen met vakdidactiek
scheikunde.In zowel augustus (semester 1) als januari (semester 2)
start een nieuwe cursus. Degenen die in augustus beginnen hebben op
donderdag de instituutsdag; de januaristarters op dinsdag. Daarnaast
volgen ook minoren en Ce-studenten delen van het programma
 |
Docent: Peter Uylings
(di en do)
email: p.h.m.uylings@uva.nl
of : p.uylings@bonhoeffer.nl
(afspraken via email)
|
|
De bijeenkomsten
vakdidactiek staan onder rooster op de website van het ILO. Tijd en plaats
van de bijeenkomsten zijn daar minstens een dag van te voren te vinden.
De cursus richt zich op competentie-ontwikkeling met nadruk op de
vakdidactische en organisatorische competenties, zoals vastgelegd in de wet De bijeenkomsten zijn
slechts
contactmomenten, er wordt een actieve inbreng verwacht zowel in als
buiten deze
uren.
Het cursusmateriaal
bestaat uit:
- Materiaal via deze website
- Materiaal elektronisch:
repository (R) of beschikbaar via deze website en Blackboard (B)
- Materiaal uitgedeeld
tijdens de cursus
Literatuur voor de kennisbasis:
Carelsen, F, H.
Kramer-Pals (1999). Begrippen
in beeld -Concept mapping in de klas.
NVOX, 3, maart
1999. (B)
Van
den Berg, E., & Buning, J. (1994). Practicum leren ze wat? NVOX, 19(6), 245-249. (B)
Commissie
vernieuwing natuurkundeonderwijs (2005).
Natuurkunde leeft, een visie op natuurkunde
in havo en vwo . (B)
Driver, R.,
Guesne, E., & Tiberghien, A. (1985). Children's
ideas in science.
Milton Keynes &
Philadephia: Open University Press. (Chapter 1)
Driver,
R., Squires,
A., Rushworth, P., & Wood-Robinson, V. (1994). Making
sense of secondary science: research into children's ideas. London & New York: Routledge. (Chapter 15 Electricity)
Ebbens,
S., Ettekoven, S. , & Rooijen, J.
(1996). Effectief leren in de les, basisvaardigheden voor docenten.
Groningen: Wolters-Noordhoff.
Examenprogramma's
natuurkunde havo en vwo (B)
NVON
(2001). Arbo
bij natuurwetenschappen in het voortgezet onderwijs en de daarbij
behorende
bijlage "aandachtspuntenlijsten".
Te bestellen bij de NVON-ledenservice email hhuysman@concepts.nl
Websites: ECENT en Natuurkunde.nl